כשהרשת מממנת יצירתיות

רכב חללי בלתי מזוהה נוחת בערבות מונטנה. ההתרסקות יוצרת תנאי קרינה קשים בכל האיזור, ובהתחלה ממשלת ארה"ב חושבת שמדובר באירוע טרור, אבל אז עולה השאלה "מי לכל הרוחות ירצה לפוצץ 'פצצה מלוכלכת' דווקא במונטנה?". באיזור אחר מתגלה גבר פצוע בחליפת חלל רוסית, ופתק ברוסית שטוען שהוא בנם של קוסמונאוטים מבסיס רוסי שעל מאדים.
וזה הולך ומסתבך.

זוהי תמצית בסיסית של העלילה בפרק הפיילוט של Pioneer one, סדרת מד"ב שמסתובבת כעת באתרי ההורדות ברחבי העולם. אפשר לראות שסטנדרט ההפקה הוא לא הוליוודי. מדובר בהפקה עצמאית, על כל הטוב והרע שמגיע איתה. אבל הסדרה הזו מעניינת בעיקר בגלל האופן שבו היא נוצרת.
פיוניר וואן, היא סדרה יוצאת דופן, בעיקר על רקע המשבר של חברות ההפקה והאופן שבו תכנים טלוויזיוניים הופכים ל"הורדות". זוהי הסדרה הראשונה שמופצת על ידי אתרי הורדות, דרך תוכנות ביטורנט, מלכתחילה, והיא ממומנת באופן עצמאי על ידי הצופים שלה. ג'וש ברנרד וברייסי סמית, יוצרי הסדרה, פנו אל גולשי האינטרנט, הציגו בפניהם את הרעיון, וביקשו מהם לתרום למען צילומי פרק הפיילוט. 122 תורמים נרתמו למאמץ והסכום שנקבע בתור המטרה – 6000 דולר, הושג. למעשה, גולשי הרשת תרמו ליוצרים מעל 7000 דולר.
לאחר שצולם הפרק הראשון, רובו בהתנדבות של רוב המשתתפים, עקב חשבון ההוצאות הנמוך, הוא הופץ באינטרנט לכולם, בחינם. "אם אהבתם," אמרו המפיקים "תרמו לנו שוב ונוכל ליצור עוד פרקים."
בתוך שבוע הורד הפרק הראשון 420 אלף פעמים, 170 אלף יותר מהציפיות, וזה רק מהלינק הראשי שהם הציבו (מקורות הורדה רבים נוצרים מלבד הקישור הראשי). את המטרה הבאה שלהם – להשיג 20 אלף דולר בשביל שלושת הפרקים הבאים – השיגו ברנרד וסמית תוך שבוע וחצי. נכון לספטמבר האחרון, הם כבר עברו את גבול 30 אלף הדולרים בעזרת מימון של הגולשים.
להפקה יש חשבון טוויטר שהם מספרים בו על ההתקדמות וכל תהליך היצירה מתועד ועולה לרשת כבלוג וידיאו. הצופים והאוהדים יכולים לעקוב מקרוב אחרי כתיבת התסריט, הכנות לוגיסטיות וכל תהליך היצירה והצילום. (עוד פרטים על הסדרה בפוסט הזה)

התרגלנו לחשוב על האינטרנט בתור המקום שבו משיגים תכנים בחינם. הפתיחות והרצון לשתף אנשים במה שעובר עליך תורגמו לשיתוף לא רק של התוכן האישי שלך אלא גם של השירים והוידיאו האהובים עליך או כל תוכן אחר. איכשהו, הרעיון שתכנים בידוריים, אינטלקטואליים או חדשותיים הם משהו שצריך לשלם עליו, נראה מיושן וחסר ערך כאשר אנחנו גולשים.
התפיסה הזו יוצרת סדר חדש בכל מה שקשור לאופן שבו החברות גדולות צריכות להפיץ את התכנים שהם יוצרות, ומגדירה מחדש מושגים כמו "פירטיות", "גניבה" או "מימון", ולפעמים נראה שתאוות החינם של הגולש הממוצע יכולה להיות מכת מוות ליוצרים.

אלא שזה לאו דווקא המצב.
הרשת, מהיותה המקום הפתוח שהיא, נותנת גם במה לסוג אחר של תשלום, ויוצרת לפעמים פיסות קרקע פוריות שמהן יכולות לצמוח יצירות אישיות ברמה גבוהה, בזכות השיתוף של הגולשים.
מקום כזה הוא Kickstarter, האתר שבו השתמשו יוצרי Pioneer one בשביל לממן את תחילת הפרויקט שלהם.

Kickstarter הינו אתר שמאפשר לאנשים לבקש מימון לפרויקטים שהם רוצים ליצור. בין אם זה קשור לוידיאו, ציור, מוסיקה, תיאטרון, אמנות או אפילו יוזמה חברתית. היוזם מציג את הרעיון שלו, מציב יעד שאליו הוא מעוניין להגיע והגולשים מחליטים האם לתרום לו וכמה. היוזמים מציעים פרסים, חוויות או מזכרות לפעמים לפי סכום התרומה. כמה פרויקטים מעניינים ויפים במיוחד כבר יצאו משם, מנפצים בדרך את התפיסה שאומרת שאנשים לא מוכנים להשקיע באמנות או במטרה.
הנה כמה דוגמאות, חלקן הצליחו, חלקן פחות:

  • כריסטופר סלמון רצה לעשות סרט אנימציה מסיפורו הקצר של ניל גיימן "המחיר". גיימן עצמו עודד אותו וקידם אותו בבלוג שלו, וגם הסכים לדובב את הסרט. כריסטופר ביקש מאנשים בקיקסטארט לעזור לו להגיע לתקציב של 150 אלף דולר. הוא השיג 160, ומתעד את תהליך היצירה. זהו הסרטון שבו פנה לציבור (לא להבהל, יש כמה אקורדים מוסיקליים דרמטיים…):
  • מריה ארנלדסון רוצה ליצור מטעי פירות ופארקים בתוך שכונות מגורים, ליצור סביבה נעימה ופתוחה לאנשים להסתובב בה ולשבת בצל העצים, באיזורי מגורים שבהם יש היום יותר הזנחה מאשר נעימות.
    היא היתה צריכה 5000 דולר, אבל הגיעה רק לקצת יותר מאלפיים.
  • ליז ביילי רוצה להוציא לאור את הספר הקומיקס השני שלה. כדי להכין ולהדפיס את הכרך השני של freewheel, הקומיקס שלה, היא מבקשת 2775 דולר, והיא צריכה להגיע לסכום הזה עד 14 בפברואר.
  • קבוצת נערי קולג', שהקימו להקת קומית בשם Otter Nonsense, ביקשו 750 דולר בכדי ליצור סדרה קומית לאינטרנט שעוסקת בשוטרים ששומרים על הסדר בקולג'. הם הכינו סרטון טיזר, וכבר עברו את  גבול 800 הדולרים.

  • פרויקט המלפפונים החמוצים – לינדה נוריס ושרה קרו רוצות לתעד את האוכל האוקראיני, צורת הכנתו והתרבות שמאחוריו. הן זקוקות ל-5000 דולר, כדי לנסוע לאוקראינה שוב ולאסוף סיפורים ונתונים על תרבות האוכל האוקראינית, ונכון לעכשיו השיגו בערך שליש מהסכום…
  • אהרון דאן הגיע למסקנה שאין היגיון שליצירות קלאסיות תהיה עדיין בעיה של זכויות יוצרים. בטהובן הלא מת כבר כמעט מאתיים שנה, הוא טוען, ועדיין לא ניתן להשתמש בחופשיות במוסיקה שלו כשקונים דיסק של בטהובן, כי התזמורות יטענו להפרת זכויות יוצרים. ולכן, הוא יוזם מהלך שבו תזמורת שישכור במיוחד תנגן ותקליט יצירות קלאסיות ואותן הוא ישחרר ברשת באופן חופשי לשימוש מלכתחילה, לכולם, ללא שום זכויות יוצרים. הוא ביקש 11 אלף דולר. קיבל מעל 68 אלף…

אם יש לכם חלום שקשור ליצירה, יש לכם היום אפשרות לבקש מאנשים ברחבי העולם לעזור לכם לממש אותו. ואם אתם רוצים לעזור לאמנים או יוצרים ולתת להם את ההנעה הראשונית לפרויקטים שלהם, אתם יכולים לבדוק את kickstarter.com, ולגלות פרויקטים כאלה.

2 thoughts on “כשהרשת מממנת יצירתיות”

  1. יאללה, זה רשמי. קיבלת תמלוגים גם ממני.
    (אני משערת שלא תפתח קופת חיסכון חדשה לרגל המאורע, ועדיין, היה בו משהו חגיגי בשבילי 🙂 )

השאר תגובה