חיפוש

מהן ההשלכות המשפטיות של נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות הינה התנהגות לא אחראית העלולה לסכן את הנהג ואת הסובבים אותו. בבדיקת שכרות ריכוז מעל 0.05 אחוז אלכוהול בדם נחשב לנהיגה בשכרות לפי החוק. לאלכוהול השפעות ישירות על התפקוד המוחי וכן על איכות הנהיגה. אז מה ההשלכות המשפטיות לכך?

 

שלבי בדיקת שכרות

ישנם שלושה שלבים לבדיקת אלכוהול:

  • בדיקת נשיפון – מכשיר אשר נותן מידע כללי לגבי הימצאות אלכוהול בגוף הנהג. תוצאות מכשיר זה אינן מהוות ראייה קבילה בבית המשפט, אך מאחר ואמצעי זה מספק תוצאות בקלות ובמהירות, נעשה בו שימוש רחב.
  • בדיקת מאפיינים – בדיקה שמתבצעת במקרה שהתקבלה תוצאה חיובית מהבדיקה במכשיר הנשיפון, או במצב שהנהג סירב לבדיקת נשיפון. בבדיקת מאפיינים הנהג יתבקש לצאת מהרכב ולעבור בדיקת של סימנים המזוהים עם שכרות כגון אוריינטציה במרחב, קואורדינציה ועוד. גם בדיקה זו אינה קבילה בבית המשפט ולנהג יש זכות לסרב לבצעה.
  • בדיקת ינשוף – זהו מכשיר נשיפה הדומה במאפייניו למכשיר הנשיפון. ההבדל המרכזי בין שני אמצעים אלו הוא שתוצאות בדיקת הינשוף מהוות ראייה קבילה בבית המשפט. במקרה בו תוצאות הבדיקה עולות על 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר, זו נחשבת תוצאה חיובית המאשימה את הנהג בנהיגה בשכרות. נהג המסרב לבדיקת ינשוף מואשם אוטומטית בנהיגה בשכרות.

חשוב לציין כי במקרים בהן לא ניתן לבצע בדיקת נשיפה, למשל במקרה של נהג בעל אסטמה, ניתן לערוך בדיקת שתן או בדיקת דם. לנהג הזכות להתייעץ עם עורך דין תעבורה לפני שהוא משיב לשאלות השוטרים בנושא.

 

השלכות משפטית על סירוב בדיקה

החוק מקנה לנהגים לסרב לבדיקת שכרות אך יכולות להיות לכך השלכות. סירוב לביצוע אחת או יותר מ-2 בדיקות הראשונות (נשיפון ומאפיינים) עלולה להזיק לנהג במקרה של משפט כאשר יילקחו סך השיקולים בחשבון לקראת מתן העונש.

 

השלכות משפטיות מרכזיות

שלילה – במקרים בהם הנהג נמצא אשם בנהיגה בשכרות העונש המינימאלי עבור עברה זו הוא שלילה לשנתיים לפחות, ושלילה על תנאי לשנתיים נוספות. כלומר, עונש מינימאלי עלול להגיע ל4 שנים ואף יותר.

קנס כספי – כעונש נוסף לשלילת הרישיון לשנתיים לפחות, בסבירות גבוהה יינתן קנס כספי משמעותי.

מאסר – מעבר לשלילת הרישיון ולקנס כספי, הנהג עלול לקבל עונש מאסר על תנאי ואף מאסר בפועל. במקרים בהם הנהיגה בשכרות מעורבת במקרה של תאונת דרכים ובמיוחד כאשר ישנם נפגעים, העבירה נחשבת חמורה יותר ואף פלילית. במקרים אלו, שופט עלול לקבוע כי מדובר באשמת הריגה חמורה (ולא רק הריגה ברשלנות) ולתת עונש מאסר של מספר שנים.

 

לסיכום

לנהיגה בשכרות השלכות קשות הן על הנהג והן על הסובבים אותו. יש להימנע מנהיגה תחת השפעת אלכוהול מאחר ושתייתו פוגעת בתפקוד, פוגעת בנהיגה ואף עלולה לדרדר אתכם לסכנה ולענישה פלילית.

Driving, Under

 

אולי תאהבו גם את

תאונות דרכים
מהו הגורם מספר 1 לתאונות הדרכים

תאונות דרכים הן נפוצות מאוד בכבישים שלנו, וגורמות לתוצאות פיזיות, רגשיות וכלכליות עצומות עבור המעורבים. על מנת לטפל בהן ביעילות ולהפחית את הסיכונים הכרוכים בתאונות

קראו עוד »