חיפוש

פגיעה נפשית במהלך השירות הצבאי

צעירים שמתגייסים לשירות קרבי מעמידים את עצמם בסיכון גבוה יותר לעומת בני גילם האחרים. הם הולכים להתאמן עם ירי חי, לבצע הכשרה מפרכת ולבסוף להשתתף בפעילויות מצבעיות, מבצעים שונים ואפילו מלחמות, תוך סיכון חייהם.

למרות זאת, חלק גדול מהלוחמים שנפגעו בשירותם הצבאי לא נפגעו מירי חי או מפציעה גופנית, אלא דווקא חוו פגיעה נפשית. הדבר רלוונטי גם לתפקידים אחרים, שלא כוללים את הסיכון המבצעי. הנה מה שצריך לדעת על פגיעה נפשית במהלך השירות הצבאי.

 

מה גורם לפגיעה נפשית במהלך השירות הצבאי?

הגורמים לפגיעות נפשיות במהלך השירות הצבאי משתנים בהתאם לכל מקרה. ישנם משתנים רבים שיכולים להשפיע, כמו הסביבה בה נמצא החייל הנפגע, האנשים שהיו לצידו במהלך האירוע שהסב לו את הפגיעה הנפשית, סוג האירוע שהוא חווה, הדברים שהוא ראה בעיניו והדברים ששמע.

למעשה, נמצא כי חיילים שהיו חלק מאירועים קשים במיוחד, הצליחו להימנע מפגיעה נפשית עקב תמיכה רגשית שהם קיבלו מחייל אחר במקום, כך שקשה להעריך כיצד כל מקרה ישפיע על כל חייל. תנאי משמעת נוקשים, אירועי לחימה וירי, מראות וקולות הכוללים פגיעה בנפש, מצבים מסכני חיים, שחיקה חריגה והתעמרות מצד המפקדים הם חלק מהגורמים לפגיעות נפשיות במהלך השירות הצבאי.

 

מה ניתן לעשות?

פגיעה נפשית מחייבת טיפול מתאים. גם אם הדבר נחשב למביך יותר מאשר פגיעה גופנית, עדיין מדובר בפגיעה שללא טיפול תחמיר את מצבו של הפגוע. פרט לטיפול, ניתן להגיש תביעת פיצויים למשרד הביטחון. ניתן לקרוא באתר https://grinberglaw.com/ על פגיעות שונות בצבא ותביעות פיצויים מתאימות.

באופן כללי, התביעות הללו מוגשות למשרד הביטחון ולא לצבא. היתרון המרכזי של האפשרות להגשת תביעות אלו הוא העובדה שחיילים שנפגעו בשירותם הצבאי מסיבות שונות, יכולים לקבל תמיכה כלכלית שתעזור להם להשתקם בכלל ההיבטים – ההיבט הבריאותי, ההיבט הכלכלי וגם ההיבט הנפשי.

 

הגשת תביעה על ידי חיילים בשירות חובה

חיילים בשירות חובה יכולים להגיש תביעה זו למשרד הביטחון בכל שלב של שירותם הצבאי. למרות זאת, משרד הביטחון צפוי להתחיל להתעסק בתביעה זו רק כאשר החייל יגיע למועד שחרורו. לכן, מומלץ להתרכז בטיפול נפשי ולהגיש את התביעה לאחר סיום השירות, כאשר התובע יכול להגיע מוכן נפשית לתביעה זו.

 

פגיעה נפשית ואנשי קבע

אנשי קבע אינם חסינים מפגיעות נפשיות. איש קבע שחווה פגיעה נפשית יכול לפנות אל קצין בריאות הנפש, כדי לקבל טיפול מתאים. בנוסף, אנשי קבע בעלי וותק של לפחות חצי שנה, יכולים להגיש תביעת פיצויים למשרד הביטחון.

 

תביעה התקבלה? לא השלב האחרון

הגשתם תביעה למשרד הביטחון וקיבלתם הודעה שקצין התגמולים החליט לקבל אותה? זה לא השלב האחרון. השלב הבא בתביעה יהיה עמידה מול וועדה רפואית, שתבחן את אחוזי הנכות שלכם. מומלץ להתכונן לוועדה זאת ולבוא עם ייצוג של עורך דין, כפי שהחוק מאפשר.

פגיעה נפשית

אולי תאהבו גם את