חיפוש

איך אפשר לשמור על פריטי עתיקות שלא ייפגעו?

פרטי עתיקות הם היסטוריה חיה ומהלכת, רהיטים שמספרים לנו סיפורים מתקופות עבר, ותמונות שערכן הרגשי (ולפעמים גם הכלכלי) לא יסולא בפז. עם זאת, נזקי הזמן מגיעים לכולנו, ובדיוק כמו שנשמור על עצמנו וגופנו – חשוב שנדע איך לשמור על פרטי העתיקות שלנו, על מנת שלא ייפגעו.

הקפידו על ניקיון, אבל בעדינות

בין אם מדובר בשולחן צד קטן או קומודה ענקית, עתיקות שחיות בביתנו צוברות אבק כמו כל פריט אחר. חשוב לנקותן מדי פעם, שכן הצטברות אבק ושומנים מהידיים שלנו עלולות לפגוע בחומרים אורגניים לאורך זמן. הימנעו במיוחד מחומרי ניקיון חזקים שעלולים להזיק לגימור הטבעי של הרהיטים, ורק אבקו את פריטי העתיקות בעדינות. אם אתם מעוניינים ללמוד עוד על סוגי החומרים של עתיקות שונות, או לקבל הערכות שונות, להיכנס לאתר http://www.antique.org.il/ ולפנות לייעוץ מטעם המומחים בנושא.

 

הימנעו מתפעול מוגזם ובידיים חשופות

השמנים הטבעיים בעור שלנו אולי מגינים עלינו אבל הם יכולים להזיק לפריטי העתיקות שבביתנו. כמו כן, רוב המקרים של פגיעה או סדק שנוצרים ברהיטים ותמונות, קורים כתוצאה מתנועה לא נכונה, הזזה מהירה, או אפילו נפילה חס וחלילה. באופן כללי עתיקות הן ׳׳זקני השבט׳׳ של רהיטי הבית, אז תנו להם לנוח ואל תזיזו אותן יותר מדי ממקום למקום שלא לצורך.

 

הימנעו ממערומים ומשקלים לאורך זמן

אם החלטתם לארוז ולאחסן במחסן את התמונות של הסבתא, או ציורי השמן שאספתם ושאינם מתאימים לסלון החדש  (או כל רהיט או פריט עתיק לצורך העניין) – חשוב מאוד לא להניחם בערמה ולא למקם משקלים מיותרים עליהם. עתיקות הם יצור חי לכל דבר. כשמאחסנים עתיקות לאורך זמן, גם משקל קטן יכול לכופף עץ וליצור שקעים או סדקים בפריטים שנראים לכאורה חזקים ומסיביים.

 

שמירה על טמפרטורות אחידות

יש סיבה שמוזיאונים מקפידים על אחוזי לחות וטמפרטורות קבועות. זוהי הדרך הבטוחה ביותר לשמירה על מצב יציב של החומרים. נכון, אנחנו לא שולטים על עונות השנה, אבל בין אם אנחנו מאחסנים לטווח ארוך או מציגים באחד החדרים של הבית את העתיקות שאספנו, יש לשמור על טמפרטורות אחידות ככל האפשר ולא למזג או לחמם באופן ישיר את החדר. שינויי מזג אוויר מנפחים ומכווצים חומרים, ולאורך זמן השינויים האלו יפגעו באורך החיים של פריטים יקרי הערך.

 

המנעו מאור שמש ישיר

אפילו אם זה המקום המושלם עבורה והמקום בו היא תוצג במלוא הדרה, תמונת השמן היקרה שלנו לא צריכה להיות במרפסת. הגורם המרכזי לפגיעה בחומרים הינו שמש ישירה. השמש גורמת לדהיית צבעים, מאכלת את הגימור, ומייבשת כל פיסת עץ עד ליסוד. אז הימנעו בכל מחיר משמש ישירה על פריטי העתיקות שלכם.

 

התייחסו בכבוד, על מנת שהעתיקות יזדקנו בכבוד

אספתם, ירשתם, מצאתם, רכשתם, הבאתם כל הדרך מחו״ל ואפילו קיבלתם במתנה – ברור שהפריטים האלו הם חלק חשוב ומלא רגש בחייכם, אז אנא, התייחסו אליהם בהתאם והקפידו על תנאים נאותים לשמירה מיטבית. הם בתמורה יאריכו חיים ויסבו לכם אושר שנים רבות וארוכות.

עָתִיק

אולי תאהבו גם את

עיצוב דירה
כך תעברו דירה בסטייל!

מעבר לדירה חדשה הוא חוויה מרגשת שמסמנת את תחילתו של פרק חדש בחיים, ומעניקה הזדמנות ליצור חלל שמשקף באמת את הסגנון האישי שלכם. במהלך מעבר דירה צריך להתמודד עם אינספור

קראו עוד »