חיפוש

הדברה בשטחים חקלאיים

הדברה בשטח חקלאי היא חלק מבעיותיו של החקלאי שמגדל את היבול. זוחלים, חרקים הם אורחים קבועים, ומתקפות של מזיקים עלולות להתרחש בכל עת, כאשר החקלאי אמור להתמודד איתן על מנת שהיבול יצמח כהלכה.

מה הם הפתרונות של הדברה בשטחים חלקאיים, האם הדברה כימית יותר טובה מאורגנית? ומה תקנות החוק במדינת ישראל כלפי הדברה על שטח חקלאי? במאמר זה נעשה לכם סדר בכל נושא הדברה בשטחים חקלאיים.

 

הדברה בשטחים חקלאיים – למה?

אלה שגדלו בעיר מכירים את המזיקים העירוניים שיכולים להפתיע מידי פעם בבית. עם זאת, חקלאים ובעלי אדמות יבול נאלצים להתמודד עם מזיקים אחרים מידי יום שפוגעים בפרנסתם.

רוב החרקים אינם פוגעים בתבואה, אבל חלק מהם יכול להוות סכנה רצינית למזון. הדברה בשטחים חקלאיים חשובה וחייבת להיות מקצועית. לא היינו רוצים שהגידול שבסופו של דבר מגיע אלינו לצלחת, יהיה אכול, נגוע או מזוהם בידי פולשים וחרקים אחרים.

 

הדברה כימית

זו ההדברה הנפוצה ביותר בתחום ההדברה בשטחים חקלאיים. ההדברה הכימית משתמשת ברעלים שנוצרו בתנאי מעבדה באופן כימיקלי. הם מרוססים על הצמחים או שמתווספים למי ההשקייה שלהם. היתרון בהדברה הזו היא גם בנוחות, ביעילות של הרחקת המזיקים ובעוצמה שבה כלל המזיקים מתים ולא נותר להם זכר.

 

הדברה אורגנית

מדובר בשיטת הדברה חדשה יחסית שמתחילה לתפוס תאוצה בשנים האחרונות. המודעות לאיכות הסביבה ולבריאות הציבור הולכת וגוברת ובכך גם ההדברה האורגנית. הדברה אורגנית מבוצעת ללא כימיקלים ומושתת על צמחים טבעיים. הדברה אורגנית אפקטיבית יותר מהדברה כימיקלית כשמדובר בטיפול מונע של "מחלות" שיש לצמח מאשר כטיפול בנגע קיים שהורס את הייבול.

 

הדברה ביולוגית

הדברה ביולוגית היא הדברה שמבוססת על דרכו של הטבע בטיפול במזיקים. כלומר, בשרשרת המזון לכל יצור חי יש יצור יותר גדול שאוכל אותו. מהות ההדברה הביולוגית מסתמכת על מחקרים בהם יצור אחד מרחיק יצור אחר, כמו שבריכת נוי עם דגים תרחיק יתושים.

ההדברה לא נעשית עם חומרים קבועים, אלא נקבעת תכנית בהתאם ליבול שצומח ולמזיק שתקף אותו. יש לטפל בשטח בצורה ביולוגית מבלי לפגוע ביבול ובדרך שתרחיק את המזיק מבלי שיחזור שוב.

 

הדברה אורגנית בישראל

בנוסף, הדברת שדות חקלאיים אולי נשמעת רחוקה, אבל היא משפיעה גם על הבריאות של כולנו. השטחים שמגדלים בתוכם פירות, ירקות, דגנים ועוד, מגיעים בסופו של דבר לצלחת שלנו. קיימות טענות שאומרות כי הדברות כימיקליות פוגעות בתבואה וגם באנשים שאוכלים מן התבואה הזו.

כיום במדינת ישראל, האחריות בנושא ההדברה והחומרים הכימיים שמרכיבים אותם, נמצאת תחת הסמכות של גופים רגולטורים. אלה מרוכזים במשרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות. משרד החקלאות הוא בעל האחריות על ההדברה בשדה עד להגעת המוצר והייבול למשווק. מכאן ועתה האחריות היא תחת משרד הבריאות.

הדברה

אולי תאהבו גם את